26-11-2012 13:43

Herinneringen

Herinneringen is een fotoproject over mijn moeder, die op 19 april overleed. Met dit project wil ik de herinnering aan haar levend houden. Herinneringen bestaat uit foto's van het interieur van haar huis, uit stillevens van de herinneringen die zij zelf heeft bewaard en uit foto's uit haar eigen fotoalbums. Van het geheel maak ik een boekje.

 

De interieurfoto's maakte ik in de weken na het overlijden van mijn moeder. Mijn zussen en ik gingen haar spullen verdelen, maar voor die tijd wilde ik de plaats vastleggen waar mijn moeder de laatste jaren woonde. De foto's maakte ik puur en alleen voor mijzelf. Het was nog helemaal niet mijn bedoeling om ze te verwerken in een project. Ik maakte ze alleen om mij later te kunnen herinneren hoe haar huis eruit zag.

 

Later vonden we tussen de spullen van mijn moeder drie schoenendozen. 'Herinneringen' stond er op één ervan geschreven. In de dozen zaten stapeltjes met huwelijks-, geboorte- en overlijdensberichten, uitnodigingen, foto's, Sinterklaasgedichten, programmaboekjes en vakantieherinneringen. De oudste herinnering was het verlovingskaartje van mijn moeders' zus. De meest recente herinnering was het Kerstmenu van 2011.

 

De fotoalbums van mijn moeder liggen nu bij mij thuis. Mijn moeder en ik woonden bij elkaar om de hoek en ik ging regelmatig een avondje op bezoek. Soms was mijn moeder in de stemming om te vertellen over vroeger. Dan haalde ze de fotoboeken van boven en kwamen de verhalen. Haar fotoalbums herinneren mij nu aan die avonden.

 

 

—————

Terug


Contact

Marijke van Ewijk